Dezinformacja w postaci fake newsów to duży problem mediów społecznościowych. Facebook postanowił zająć stanowisko w tej sprawie. Przeznaczył 2 mln dol. na wynagrodzenie dla grup badawczych, które wezmą pod lupę zjawisko dezinformacji.
Facebook 2020 Foundation Integrity Research
Jak możemy przeczytać na blogu Facebooka, serwis rusza z nowym projektem. Jest to 2020 Foundation Integrity Research, który zakłada przeprowadzenie badań na temat zjawiska szeroko rozumianej dezinformacji. Początkowo badania mają mieć głównie charakter porównawczy. Facebook przeznacza na ten cel 2 mln. dol. Wypłaci je poszczególnym grupom badawczym w określonych pulach od 50 000 do 150 000 dol. Większość będzie wynosić do 100 000 dol. Jedynie 5 nagród osiągnie maksymalną wysokość, czyli 150 000 dol.
Badania finansowane przez Facebooka mają przyczynić się do zwiększenia zainteresowania naukowców problemem dezinformacji. Serwis wierzy, że wyniki badań ukażą też skalę problemów, z jakimi zmagają się media społecznościowe, co przełoży się na ich lepsze zrozumienie.
Walka z dezinformacją niepokoi media
Decyzja Facebooka nie jest jedynym działaniem, które ma przyczynić się do ograniczenia zjawiska dezinformacji. Swoją cegiełkę dorzucił też Twitter, który rozpoczął testy nowej funkcji na swoim serwisie. Tweety z fałszywymi informacjami zostaną oznaczone. Ich weryfikacją zajmą się zarówno specjaliści, jak i użytkownicy.