Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę na Yamaha Music Europe. Z ustaleń wynikło, że spółka sztucznie zawyżała ceny sprzętu muzycznego sprzedawanego w sklepach internetowych w Polsce. Firma będzie musiała zapłacić pół miliona złotych kary.
Sprawdź też: H&M zapłaci 35 mln kary za naruszenie RODO
Yamaha zapłaci karę za zawyżanie cen
Yamaha to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek sprzętu muzycznego na świecie. Teraz okazuje się, że polscy konsumenci przepłacali za jej produkty przez 13 lat. Sprawa dotyczy sprzętu sprzedawanego w sklepach internetowych w Polsce.
„Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził, że przedsiębiorca ten ustalał minimalne ceny, po których jego produkty miały być sprzedawane przez dystrybutorów w sklepach internetowych. Począwszy od 2004 r. spółka ustalała ceny stosując określony wzór matematyczny, następnie wyznacznikiem cen minimalnych był dostępny w internecie cennik. Ponadto, przedstawiciele Yamaha Music Europe wyznaczali bezpośrednio sklepom internetowym minimalne ceny sprzedaży produktów” – czytamy w oświadczeniu UOKiK.
Tymczasem zgodnie z prawem każdy przedsiębiorca powinien mieć dowolność w kształtowaniu cen. Niestety z powodu ustaleń spółki z dystrybutorami i sklepami online konsumenci od wielu lat przepłacali za sprzęt muzyczny. W konsekwencji firma musi zapłacić ponad pół miliona złotych kary (511 806,92 zł).
Co ciekawe, kara mogłaby być wyższa. Okolicznością łagodzącą stało się jednak to, że przedsiębiorca współpracował z Urzędem i dobrowolnie poddał się karze.