Media donoszą, że do konsultacji ma trafić projekt nowych przepisów. Według nich producenci musieliby dodatkowo płacić za plastikowe opakowania produktów wprowadzonych na rynek. Opłata ma zależeć od rodzaju i liczby opakowań.
Sprawdź też: Milka chciała produkować kwadratową czekoladę, ale sąd uznał, że nie może
Plastikowe opakowania na radarze
“Rzeczpospolita” donosi, że wkrótce do konsultacji trafi projekt przepisów, według których plastikowe opakowania będą droższe. Z informacji wynika, że producenci będą musieli ponosić za nie dodatkową opłatę zależną od rodzaju i liczby opakowań z plastiku. Projekt zakłada też, że środki zebrane w ten sposób trafiłyby na system zbierania i przetwarzania odpadów.
Nowe przepisy mają dotyczyć m.in. zakresu pokrycia kosztów zbiórki, transportu i zagospodarowania odpadów powstałych z produktów wprowadzonych na rynek przez producentów. Wprowadzenie tych regulacji mogłoby się wiązać także kaucjami ponoszonymi przez klientów. Natomiast system samoobsługowych automatów do zbierania opakowań, jedno z możliwych rozwiązań, może Polskę kosztować aż 24 mld zł – oszacowała gazeta.
Jak zauważają media, plastikowe opakowania już od dłuższego czasu są solą w oku producentów. Słuszność ich stosowania poddaje się licznym dyskusjom. Coraz więcej firm ogranicza produkcję takich opakowań, niektóre testują opakowania wielokrotnego użytku (np. Zalando). Ekomarketing staje się częścią kluczowych strategii największych koncernów. Unilever zapowiedział nawet, że sprzeda marki, które nie osiągną założonych celów środowiskowych.