Pesa i Orlen podjęli współpracę, której efektem będzie pierwszy polski pociąg na wodór. Projekt ma szansę na uzyskanie unijnego wsparcia. Jak zapowiadają twórcy, zaprezentują model już w 2021 roku.
Współpraca trwa już od grudnia
Chociaż o pierwszym polskim pociągu na wodór zrobiło się głośno w lutym, to współpraca Orlenu i Pesy trwa już do grudnia. To wtedy firmy podpisały list intencyjny. Efektem ma być pociąg napędzany wodorem, początkowo towarowy, potem przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego.
Jest szansa na wsparcie UE
Pociągi zostawiają mały ślad emisyjny w porównaniu do innych środków transportu, ale ponieważ w Polsce zasila się je głównie węglem, różnica nie jest duża. Lokomotywa napędzana wodorem ma przyczynić się do rozwoju zeroemisyjnego transportu, co wpisuje się w politykę Unii Europejskiej. Projekt może więc zyskać wsparcie UE, zwłaszcza że technologia wodorowa zyskuje na popularności.
Polski pociąg na wodór
Pierwszy pociąg na wodór zaprezentowano w 2018 r. w Niemczech. Obecnie technologia ta cieszy się dużą popularnością w Japonii i Kalifornii. Polski pociąg na wodór będzie prawdopodobnie pokonywać ok. 1000 km na jednym tankowaniu. Takie wyniki osiągają pojazdy Coradia iLint niemieckiego zakładu.